28/06/22

Her er værmeldingen

Vi skriver 28. juni og katten og hans nærmeste seiler sakte inn mellom 7000 øyer, holmer og skjær i den delen av Norge som kalles Vikna. 'Seiler', der altså. På Hurtigruten. Med motor. Omtrent som en elsyklist påstår han 'sykler'. 

Inne i Nærøysundet ligger fine, lille Rørvik, og det enda finere Kysthotellet, hvorfra startskuddet går i morgen for et av sommerens vakreste eventyr for meg: Richie the Cat's sykkeltur. 

Det betyr som vanlig intense dager, lange strekk på sykkelsetet, helt uten hjelpemotor, og forhåpentligvis nye, gode minner til livets minnebank. 

Som alltid på sykkeltur er vinden enten syklistens beste venn eller aller verste fiende, og været betyr i det hele tatt mye for opplevelsen. 

Derfor, denne dagen før dagen, bare noen få ord om været. Du som har fulgt mine blogger opp igjennom, vet at jeg, til stadighet faktisk, har latt meg forundre over den værbingoen våre to største aktører på området, Yr og Storm, konsekvent synes å bedrive.

Det er med all respekt å melde, altfor ofte bare rør det de driver med, og man kan like godt finne fram krystallkula, og lese været i den. Det morsomste er uenigheten deres, noe man ofte ser om man frekventerer siden pent.no. At meterologer en dag eller to i forveien ikke er enige om det skal bli 17 grader og regn, eller 30 grader og sol, er ganske utrolig i 2022. Eller om det skal bli kuling eller nesten vindstille. Så sier de bare: 'modellene viser noe ulikt'.  Jeg sier: Lenge leve mangfoldet. Og spådommens kunst.

Det er ikke lett for en stakkars tursyklist å vite hva han har i vente. Men i kveld vet jeg hva jeg har i vente: Ei god seng, en god frokost, et veldig trivelig vertskap (har vært her før) på Trøndelagskystens koseligste hotell: Kysthotellet i Rørvik.

I morgen skal det sykles 10 mil mot Namsos og tilbake. Uansett hva meteorologen måtte spå.

Blir det vind dagen etter, tro?
Eller ikke? 


Klassisk eksempel på norsk værmelding-
to dager i forveien. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar