30/06/22

Høysommer på Helgelandskysten!

Utsikt nordover mot vakre Brønnøysund i dag. 

Dager som denne, altså. Vi må skynde oss å si det i overskriften, for snart er det visst meldt væromslag og utrygt for nedbør. Men Helgelandskysten - også kalt verdens vakreste skjærgård, kunne ikke vist seg fra en bedre side enn nettopp i dag. 

Jeg gjorde unna dagens pliktløp ganske tidlig. Sømna kommune. Den største jordbrukskommunen heromkring. Der ligger tettstedet Vik, og derfra, og i nabokommunen Brønnøy, kommer farsslekta mi fra minst seks generasjoner tilbake. Det var mildt sagt som å være 'på gamle tomter'. 

Krysset av på kommunelista. 

Det ble nye 9 mil på sykkelen i dag i varmen, men på en sånn dag, med lune vinder og i stort sett flatt terreng, var det så selv mor kunne ha trillet med. 

Jo da. Skal alle de stedene. 

Mor, ja. Om du ikke har skjønt det: Min kjære er med meg. I dag var det på tide å få den relativt utrente (la oss kalle det formpotensiale) og likevel spreke dama opp på podiet og fram i lyset. Som egentlig betyr opp på sykkelen for turens første egne etappe. I dag fullførte hun 35 kilometer Brønnøysund-Torghatten tur-retur i tropevarmen, og var i tillegg med opp i "hullet" i fjellet. Det står det stor respekt av. 

I fjor var min kjære med på turen i Lofoten og fikk se Kabelvåg, der min mormor vokste opp, og i år er hun med og får se der min farfar vokste opp.  Det er ikke alle som hadde turt å kaste seg med på kattens eskapader langs landeveien, og riktignok meldte hun før halvveis i dag at hun "kom til å kollapse" når hun kom tilbake til der vi bor, men her sitter hun med et glass rosevin i ettermiddagssola og ser ut som alt er glemt. Nesten. 

Norge. Finnes ikke maken. 

Vi har altså tatt Torghatten i øyesyn. Det er virkelig et landemerke, også omtalt som Trollfjellet. 

Torghatten from a distance

Det har som kjent et hull tvers igjennom, en 35 meter høy tunnelgrotte. Vi gikk opp dit. Man blir liten.

Inni 'Trollfjellet"! 

Ellers bor vi på en av de koseligste campingplassene the Cat ever har besøkt. Den heter Mosheim camping, og ligger 3 km nord for Brønnøysund sentrum. Her styrer ho Anna Jensen, min foreløpige favorittutgave av Anna of the North, spesielt siden den andre bare kommer fra Gjøvik (det er jo ikke spesielt langt nord).. 

Av Anna har vi fått ei splitter ny hytte, som lukter hytte, med gode senger og varme i gulvene (det trenger vi ikke i dag) og til og en en liten tv, om man skulle falle for slike fristelser. 

Lite utvalg av alt det spesielle med Mosheim camping

Ny hytte. Veldig standsmessig. 

Richie sammen med Anna of the North. 

Kvelden skal tilbringes med slekt i Brønnøysund som jeg aldri kan huske å ha møtt før (jeg må ha vært en liten guttepjokk sist gang). Det blir stas! 

I morgen venter Vega. Fortsatt i 28 grader og sol. Tenke seg til. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar